als ik de media -en mijn dorpsgenoten in gesprek bij de plaatselijke winkelier- mag geloven, zitten we midden in een crisis. dat wisten we al een poos, maar nu is het menens. we kopen niets meer, als we nog spaargeld hebben laten we het op de bank staan voor barre tijden. als je in deze tijd een onderneming wil starten is het gedoemd te mislukken. toch?

de voorbije periode bewezen twee ondernemers het tegendeel. in branches waar ik alleen maar kommer en kwel hoor, lieten zij zien dat de crisis geen reden is om bij de pakken neer te zitten. terwijl traditioneel financieel intermediair vooral klaagt over alles en iedereen, laat het nederlands hypotheek collectief zien met een innovatief businessmodel dat klanten wel bereid zijn om te betalen voor dienstverlening. op het moment dat lokale kledingzaken haar deuren sluiten, bewijst house of einstein dat consumenten wel bereid zijn om kleding te kopen. wat doen deze totaal verschillende en niet te vergelijken concepten anders dan minder succesvolle collega’s in de branche?

twee jonge, vrouwelijke ondernemers hebben het business model van een kledingzaak tegen het licht gehouden. samen hebben zij gekeken naar behoefte van hun doelgroep en hoe ze die vanuit hun passie en kracht kunnen invullen. ling tan en jantien herfst zagen dat mannelijke professionals ‘bar weinig zin’ hebben om naar een winkel toe te komen, maar dat ze er wel graag goed uit zien. de lokale winkelier klaagt over gebrek aan parkeergelegenheid en legt zich neer bij teruglopende omzet, house of einstein kijkt naar wat er wel mogelijk is. in haar business model schrapt ze een winkelpand en distribueert ze haar dienstverlening via skype en post. na een intakegesprek via skype ontvang je per post de speciaal voor jou geselecteerde outfit(s). ik hoorde van het concept via bnr radio, was toe aan een nieuwe outfit en enkele uren later was ik aan het ‘shoppen’ via skype. de dames snappen dat shoppen ook (of zelfs) op deze manier een ervaring moet zijn. als je het pakketje opent, ontvouwt zich een kadootje. jouw outfit netjes gepresenteerd, zodat je in één oogopslag je hele outfit ziet. in een persoonlijke brief legt de outfitter uit waarom ze jou in deze outfit ziet stralen. daar kan -wat mij betreft- geen winkelervaring tegen op.

het nederlands hypotheek collectief is gaan nadenken over het business model van woningfinanciering, zonder daarbij uit te gaan van dogma’s die door branchegenoten als feiten worden ervaren. als je op dit moment een hypotheek nodig hebt, ben je aangewezen op banken of hypotheekadviseurs. banken bieden alleen haar eigen producten aan. via hypotheekadviseurs kun je producten afsluiten van meerdere geldverstrekkers, voorafgegaan door advies. doordat de adviseur het hele proces wil uitvoeren is het niet altijd even efficient en daardoor duur. het nederlands hypotheek collectief heeft verplichte winkelnering uit haar business model geschrapt en maakt gebruik van de mogelijkheden die internet biedt om het proces efficienter te maken. het aanbod van het nederlands hypotheek collectief  is het zelf afsluiten van een hypotheek, al dan niet voorafgegaan door (telefonisch of persoonlijk) advies. door een strakke procesvoering lukt het het nederlands hypotheek collectief haar dienst aan te bieden ver onder het prijsniveau van andere dienstverleners.

de ondernemers achter het nederlands hypotheek collectief en house of einstein trekken zich niets aan van de crisis, hebben hun business model geïnnoveerd en laten zien dat je in deze tijd nog steeds succesvol kunt zijn. tegen de verwachting en heersende opinie van branchegenoten in groeien beide ondernemingen. house of einstein heeft haar eigen afzetdoelstelling afgelopen week naar boven bijgesteld en de organisatie van het nederlands hypotheek collectief is in enkele maanden van 1 medewerker naar een organisatie van zo’n 15 personen gegroeid.

veel ondernemers lijden onder de crisis. helaas. tegelijkertijd ben ik eigenwijs genoeg om te stellen dat de crisis voor een groep ondernemers een verontschuldiging is voor teruglopende omzet. bijna een excuus om niet te hoeven acteren. lamgeslagen door tegenvallers wachten ze af. deze praktijkvoorbeelden tonen aan dat je met een innovatie in je business model je aan de malaise kunt onttrekken. innovatie zit in een klein hoekje. in deze beide gevallen: in het distributiehoekje. op welke manier trek jij je onderneming uit de crisis? heb jij recent nog naar je business model gekeken?

lambert becks helpt je om van je klanten trouwe fans en ambassadeurs te maken. hij ontwikkelt je bedrijf tot een krachtige onderneming. voorwaarde voor succes –wat dat ook voor jou betekent- is dat je keuzes maakt en het lef hebt om die keuzes consequent en consistent door te voeren in je business model. door keuzes te maken, creëer je een onderneming met een sterke profilering. klanten voelen zich aangetrokken tot je onderneming en identificeren zich met je product of dienstverlening.

door te kiezen creëer je kansen. lambert becks helpt je graag met het creëren van kansen..